T.R.E.

Trauma Release Exercise (T.R.E.) er en meget effektiv, fysisk øvelse, målrettet mod at frigive og forløse stress, spændinger og traumer i kroppen, for dermed at give dig mere ro i både krop og sind.

T.R.E. er udviklet af Dr. David Berceli og virker ved at udstrække og løsgøre den store hoftebøjer-muskel i kroppen, psoas.

Psoas aktiveres hver gang vores reptilhjerne og parasympatiske nervesystem opfatter en fare og sender en kæmp, flygt-, frys respons ned i kroppen. Da psoas er den muskel der gør at vores krop kan løbe, hoppe og springe, sker der en aktivering og opspænding af denne. Kan man ikke reagere ved enten at kæmpe eller flygte i situationen (hvilket sjældent er en mulighed i vores moderne, civiliserede verden), vil spændingen i muskelen og nervesystemet ikke forløses, men derimod sætte sig og blive mere eller mindre fastfrosset.

Igennem et helt almindeligt menneskes liv, sker sådanne kæmp-, flygt-, frys-udløsende begivenheder mange gange, og har du i livet haft flere end normalt af denne type oplevelser (der kan omfatte alt fra barndomstraumer, cykelstyrt, stress på arbejde, skænderier med nære osv.), vil din psoasmuskel have ophobet mange spændinger i sit væv.

Ud fra iagttagelser hos dyr og børn, bemærkede Dr. Berceli, at den naturlige, fysiologiske reaktion på chok og traumer, er at kroppen ryster i nogle sekunder eller minutter efter oplevelsen, hvorefter dyret eller barnet er i stand til at forstætte velfungerende gennem dagen og livet. Men hos voksne mennesker sker der ofte en viljestyret tilbageholdelse af disse naturlige rystelser i kroppen, i det at ryste i vores kultur, har fået en negativ værdiladning som tegn på svaghed, frygt eller mangel på selvkontrol.

Problemet er bare, at vi dermed kommer til at spænde ben for kroppens naturlige selvhelbredelsesmekanime.

Og dermed blev T.R.E. skabt, for at hjælpe kroppen med at bearbejde og frigive ophobede spændinger, stress og trauma.

T.R.E. består af fem enkle strækøvelser, der alle går ind og aktiverer psoasmuskelen. Derpå lægger du på ryggen i en såkaldt frøstilling, hvor kroppen – helt af sig selv! – begynder at frigive lag på lag af de opsparede spændinger. Det medfører alt fra lette snurrende fornemmelser, til lette rystelser og større spjæt i kroppen. Disse efterfølges ofte af en følelse af stor afslapning og ro, når øvelsen er overstået, samt en lindring i de symptomer som det spændte nervesystem og muskulatur kan have medført forinden.

T.R.E. er et enkelt redskab, som du kan tage med dig og bruge igennem livet, hver gang du får følelsen af at “bægeret er ved at flyde over”. De første gange er det dog vigtigt at have en professionel guide ved din side, som kan instruere dig i øvelsen og føre dig igennem den, trin for trin, ind til at du føler dig tryg ved din krops reaktioner og selv kan håndtere dem derhjemme.

– Praktisk –

 Ved en T.R.E. session hos NærVærd, skal du forvente at afsætte omkring 2 timer. Det er inkl. forsamtale og introduktion, de fem udstrækningsøvelser (som kan laves af alle mellem 5 og 95 år), samt et tidsrum på ml. 15-45 minutter i “frøstillingen”. Herpå kommer du langsomt til dig selv og oplevelsen landes evt. igennem terapeutisk samtale.

Alt afhængigt af mængden af spændinger i psoas, skal forventes et vist antal sessioner. Vi vurderer sammen, hvorvidt det er tilrådeligt for dig at fortsætte øvelserne som “egenterapi” derhjemme, eller i hvor stort et omfang der fortsat er behov for personlig assistance ved din side.