Mediterer du?

Måske har du heller ikke kunne undgå, at høre de velmenende formaninger, der har floreret i det sidste årti – omkring hvordan mindfulness meditation er mindst lige så vigtigt for din sundhed, som 6 stykker grønt om dagen eller 30 minutters fysisk aktivitet? Endnu en ting på listen, som vi føler at vi burde få gjort, og rammes af dårlig samvittighed over ikke at få gjort alligevel… For alle de sundhedsforeskrifter kan vitterligt være vanskelige, at få presset ind i en helt almindelig familie-hverdag.

Måske har du været på et kursus i mindfulness. Eller YouTubet emnet og forsøgt at lære teknikkerne? Måske har du tidligere dyrket meditation i forskellige former, og lært teknikkerne andetsteds. For nogen er det faktisk muligt at gøre. Lære det og holde fast i praksis, over lang tid. Mærke alle de gode og gavnlige effekter af at sidde på puden hver dag.

Men hvad med os andre? Os der bare får stress og dårlig samvittighed over ikke at kunne klemme det ind?

Der er et berømt citat, der siger:

Everyone should meditate at least 30 minutes a day. If you are too busy to meditate 30 minutes a day, you should meditate 60 minutes.

Der er sandhed i disse ord. Al forskningen underbygger hvor sundt og godt meditation er. Jeg kan af personlig erfaring kun tilslutte mig den stemme. Meditation anskuer jeg som træning af mine tanker. Ligesom vi går i fitness og træner vores muskler. Eller løser sudoku, for at træne vores intellekt og kognition. Eller spiser sundt og tager vitaminer, for vores sundhed generelt. Ja, hvor er så sindets plads i al den træning? Den er i meditationen!

Buddisterne taler om at “train the Monkey Mind“. Vi går ofte rundt og tror, at vores tanker er os. At vi på en eller anden måde, er det samme som de neurologiske processer som vores hjerne foretager. Men visdommen bag meditativ praksis er netop, at opdage at vi er mere end det. Vi har både et Small Mind, der kommenterer og analyserer og tænker sig igennem hverdagen. Den måske “evigt larmende stemme” eller Monkey Mind. Og så har vi et Big Mind. Den bevidsthed der kan observere os selv og vores tanker. Prøv engang at observer dine tanker lige nu. Du tænker over, at du skal tænke over dine tanker. Og kan observere dig selv gøre det. Dét er Big Mind der observerer dig i processen – eller det vi kan kalde for vores bevidsthed.

Helt forsimplet er meditation et værktøj – en træning – der får os til at stoppe med at tro, at vi kun har Small Mind (og er the Small Mind) og opdage, at vi faktisk har et Big Mind, som vi kan trække os tilbage til. Observere fra. For problemet er, at Small Mind ikke er så klog endda. I hvert fald ikke klog nok til at kunne “styre butikken” alene! Small Mind tænker i kasser, dømmer ting som “godt” og “skidt”, og er begrænset til at operere på baggrund af tidligere erfaringer. Dvs. at hvis jeg kun har prøvet at dumpe til eksamner før, vil Small Mind gøre mig mega bange inden enhver eksamen der måtte komme i mit liv. Hvorimod Big Mind godt ved, at der kan være mange mulige udfald af en eksamen, hvis blot vi forholder os rolige, bevarer overblikket og ikke lader os rive med af angst og følelser. Derfor giver det bare mega god mening at lære at træne sit Big Mind til at blive rigtig godt og stærkt! Så langt er jeg helt enig med forkningsresultaterne. Og citatet ovenfor. Evnen til ikke at hoppe med på alt hvad Small Mind forsøger at bilde os ind, men faktisk bevare ro og overblik i enhver situation, er vigtig! Så vi kan handle kærligt, klogt og bevidst – fremfor panisk (og til tider ret hovedkuls og problematisk).

Der hvor min pointe kommer ind er, at vi har anlagt et ret begrænset syn på hvordan man mediterer (Uha! Jeg vover mig ud på glat is her, så med fare for at træde diverse mindfulness instruktører eller buddhister over tæerne, bevæger jeg mig stadig fremad – fordi jeg har en vigtig pointe med det jeg nu siger…).

OSHO er heldigvis enig med mig (Eller jeg er enig med ham). Han taler om en vigtig ting; nemlig hvordan meditation ikke er noget man gør – 30 min dagligt på en pude, i et stille rum. Det er noget man er. Man er meditativ. Igennem hele sin dag. Mindfull. Bevidst. In the Big Mind. Observerer de situationer, tanker og følelser, der glider forbi. Meditation behøver altså ikke at følge en fast form, for at være meditation! Du kan lære at være meditativ. Uden at skulle sidde 30 minuter på en pude. Dét er da en god nyhed, som for en gangs skyld lyder implementerbar i en travl hverdag, ikk?!

Bevares; alle ting kan være vanskelige at lære i begyndelsen. Man kan med fordel starte med, at lære at cykle med støttehjul – dvs. i den her meditationssnak; følge et kursus, en guidet meditation, et forløb og lære at mestre en teknik. Men når teknikken først er lært og mestres – så kan man altså godt tage støttehjulene af! Og bare begynde at cykle. Gennem livet og gennem hverdagen.

Personligt forsøger jeg altid at finde ind i det meditative sted i mig, i alle de ting jeg gør. Mærke min vejrtrækning. Min krop. Iagttage tanker og fornemmelser, som kommer og går. Som bølgerne på havet. Og praktisere taknemmelighed. I alt hvad jeg gør. Taknemmelighed hjælper mig med at hoppe op i Big Mind, fremfor at fortabe mig i det lille. Taknemmelighed over fx en solopgang. Eller opvasken, på en stille aften, når min datter sover. Køen i Netto. Gåturen med hunden. Når jeg luger i haven. Skurer badeværelse. Stryger eller strikker. Laver mad. Synger. Krammer. Ja, i alle ting forsøger jeg at stoppe op, mærke efter og spørger jeg mig selv: “hvad er der at være taknemmelig over lige nu? Hvordan kan dette øjeblik blive mest muligt sanset, nydt og levet?”

Så jeg vil egentlig gerne invitere dig til at reflektere over, hvilke daglige aktiviteter du bringer din indre zen og bevidsthed med ind i?

Hvordan praktiserer du din form for meditation?

About Gry Dagmar

Krop-, Sind- & Energiarbejder - med fundament i Moder Naturs enorme kraft og visdom. Passioneret ildsjæl, der brænder for at finde de veje hjem til os selv, som virker bedst! Midlertidigt fastboende nomade - der elsker rejsen, fremfor kun at have fokus på målet. Gry formidler hendes samlede viden og passion videre, i hendes virke som behandler hos NærVærd, UrKraft og i forbindelse med diverse kurser og workshops.